09/09/2019: Gemeente Boutersem nu wél mee aan tafel rond sluipverkeer

https://www.bierbeek.be/nieuws/detail/56/leuven-lubbeek-en-bierbeek-rond-de-tafel-over-sluipverkeer
http://www.leuvenactueel.be/leuven-lubbeek-en-bierbeek-rond-de-tafel-over-sluipverkeer

De gouverneur bracht op 30 juli de gemeenten Bierbeek, Lubbeek en stad Leuven samen. Dit naar aanleiding van de vernietiging van de gemeenteraadsbesluiten van Bierbeek over de ANPR camera op de Koning Albertlaan. Voorlopig komt er geen ANPR-camera, wel worden er op korte termijn maatregelen genomen voor de verkeersleefbaarheid. En in september gaat een intergemeentelijke werkgroep van start die de problemen van sluipverkeer tussen de Diestse- en Tiensesteenweg zal aanpakken.

27/06/2019: Lubeek reageert op beslissing afsluiting Panoramalaan in Bierbeek met eigen wegversmalling aan de Heide

De gemeente Lubbeek heeft een rijbaanversmalling geplaatst aan de Heide. “De eenzijdige beslissing tot afsluiten van de Panoramalaan in Bierbeek zorgt ervoor dat we ook in Lubbeek extra actie ondernemen”, zegt burgemeester Theo Francken (N-VA).

06/06/2019: Gemeenteraad keurt slimme camera tegen sluipverkeer goed

https://www.bierbeek.be/ANPR-camera-tegen-sluipverkeer
https://www.lubbeek.be/anpr-camera-in-bierbeek

Een slimme ANPR-camera waakt vanaf september over de leefbaarheid in de Panoramalaan/Koning Albertlaan en omliggende woonstraten in Korbeek-Lo Noord. Tijdens de spitsuren op werkdagen zijn dan alleen inwoners en ondernemers met een vergunning toegelaten.

Een vergunning aanvragen kan via een online procedure of bij de dienst mobiliteit op het gemeentehuis. Maar eerst start de gemeente een informatiecampagne en organiseert ze twee informatieavonden om vragen van de inwoners te beantwoorden op maandag 24 juni en op donderdag 4 juli.

21/01/2019: Hoe (on)verantwoord is Waze? "De navigatie-app is fantastisch, maar onethisch"

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/21/professor-tias-guns-waze-is-fantastisch-maar-onethisch/

Waze gebruiken is onethisch. Dat stelt VUB-computerwetenschapper Tias Guns. Door de populaire app te gebruiken, rijden automobilisten langs wegen die bedoeld zijn voor lokale bewoners, zei de professor vanochtend in het Radio 1-programma "Bij Debecker". VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman treedt hem bij. "Je creëert hierdoor risico’s die er anders niet zouden zijn."

21/01/2019: Ben Weyts (N-VA) over Waze: “Apps moeten niet altijd de snelste weg tonen, maar ook algemeen belang dienen”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/21/ben-weyts-n-va-onderkent-problemen-met-waze-apps-moeten-niet/

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dat navigatie-apps zoals Waze niet altijd de snelste weg aanbieden. Als het van de minister afhangt, sturen de apps sluipverkeer niet langer langs landwegels, scholen of door villawijken. Om dat te vermijden, stelt Weyts zijn hoop in Europees overleg met de app-bouwers, dat twee jaar geleden is opgestart.

18/09/2018: Stembus18: Bierbeek

https://www.robtv.be/programmas/stembus18-stembus18-bierbeek-65564/

Alle politieke partijen steunen unaniem de plaatsing van ANPR camera's te Korbeek-Lo noord.

14/09/2018: N-VA: “Nieuwe, slimme wijk aan Researchpark”

https://www.hln.be/regio/leuven/n-va-nieuwe-slimme-wijk-aan-researchpark~ae3bd311/

Ook het toenemende sluipverkeer is een gevolg van de uitbreiding van de stad. In de wijk van de Koning Albertlaan en de Panoramalaan in Korbeek-Lo (een sluipweg tussen de drukke Tiensesteenweg en de Diestsesteenweg) hebben inwoners een actiecomité tegen het sluipverkeer opgericht.

14/09/2018: Wat staat er op het spel in Bierbeek?”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/07/wat-staat-er-op-het-spel-in-bierbeek//

[OPPOSITIEPARTIJ WIL OOK GROTERE BRABANTHAL VOOR MUSICALS EN BEURZEN]
N-VA komt met een opmerkelijk voorstel. De oppositiepartij wil een nieuwe stadswijk bouwen in Haasrode met extra ruimte voor wonen, werken, leren en ontspannen. “Dat is nodig om tegemoet te komen aan de snelle groei van de Leuvense bevolking maar ook om een antwoord te bieden aan de vraag voor meer ruimte voor ondernemen”, aldus Katrien Houtmeyers en Lorin Parys.

29/08/2018: Aankondiging ANPR project voor de pers

Zie In de pers

27/08/2018: Werken E40/E314

500 extra wagens ontdekken de Panoramalaan/KAL op de eerste dag van de werken:

16/08/2018: Panoramalaan afgesloten voor herstellingen

792 voertuigen plaatselijk verkeerd.

06/08/2018: Afsluiting Tiensesteenweg thv Martelarenlaan, richting Leuven

1000 extra wagens ontdekken de Panoramalaan/KAL:

28/06/2018 Principiële goedkeuring ANPR-Cameraproject Korbeek-Lo Noord

Op voorstel van burgemeester en schepenen wordt eenparig beslist om:

  • Het gebruik van ANPR-camera's in Korbeek-Lo Noord om het probleem van sluipverkeer aan te pakken (...), principeel goed te keuren.
  • Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de verdere praktische uitwerking (...)
(lees het uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad)

05/06/2018: Gemeentecommissie Beleid over Korbeek-Lo Noord

Alle politieke partijen te Bierbeek:

  • Erkennen het probleem van sluipverkeer in deze woonwijken
  • Zijn akkoord met het plaatsen van ANPR camera's
  • Nemen/steunen de principiële beslissing op gemeenteraad van 28 juni.

01/06/2018: Lubbeek verboden terrein voor vrachtwagens

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180329_03437253

28/05/2018: Vrijgave real-time metingen door comité

17/05/2018: 'Gebruik camera's tegen sluipverkeer'

https://www.bruzz.be/debat/sluipverkeerapps-gebruik-cameras-tegen-sluipverkeer-2018-05-17

15/05/2018: Oprichting C-Valley

"Met C-Valley Leuven bundelen de bedrijven hun krachten om samen te werken op vlak van onder meer mobiliteit," https://m.hln.be/regio/leuven/c-valley-verenigt-bedrijven~ac72d98c/

18/04/2018: Aantal voertuigen passeert de kaap van 4500/dag

15/05/2018: 'Gebruik camera's tegen sluipverkeer'

https://www.bruzz.be/debat/sluipverkeerapps-gebruik-cameras-tegen-sluipverkeer-2018-05-17

15/04/2018: OBK onderhandelt met 4 Leuvense partijen

http://www.buurtcomiteskessello.be/mobiliteit/obk-onderhandelt-met-4-leuvense-partijen

Hoewel er eensgezindheid is over de noodzaak voor een treinhalte, geraakt het dossier niet verder dan de studiefase.

08/03/2018: “NMBS wil niet stoppen in Haasrode”

https://www.hln.be/regio/leuven/-nmbs-wil-niet-stoppen-in-haasrode~a19ece1d/

Hoewel er eensgezindheid is over de noodzaak voor een treinhalte, geraakt het dossier niet verder dan de studiefase.

21/02/2018: Minder snelheidscontroles door personeelstekort

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180220_03367917

13/02/2018 Pimberg krijgt nu ook buurtinformatienetwerk

https://www.hln.be/regio/bierbeek/pimberg-krijgt-nu-ook-buurtinformatienetwerk~a14f66cb/

11/02/2018: Zwarte vlaggen Nieuwstraat en de Koning Albertlaan

28/01/2018: Lubbeek krijgt ANPR-camera's

https://radio2.be/vlaams-brabant/lubbeek-krijgt-anpr-cameras

21/01/2018: Zwarte vlaggen Heidebergstraat tot de Tiensesteenweg

06/11-21/12 2017 Diestsesteenweg (N2) Kessel-Lo: proefproject vlotter busverkeer - tweede fase

https://wegenenverkeer.be/werken/diestsesteenweg-n2-kessel-lo-proefproject-vlotter-busverkeer-tweede-fase

Een belangrijk aandachtspunt is uiteraard ook het sluipverkeer in de woonstraten in de buurt van de Diestsesteenweg. In de eerste fase bleek dat veel bestuurders die de file op de steenweg willen ontwijken, zich een weg door bepaalde van die lokale straten - die niet bedoeld zijn voor doorgaand verkeer - zoeken. Dit is uiteraard een ongewenst effect dat we zoveel mogelijk willen vermijden. We gaan dat in de tweede fase dan ook nauwgezet monitoren, door middel van tellingen en analyse van mobiele (GSM-) data, zodat we daar in de toekomst rekening mee kunnen houden. 

19 december 2017: Einde werken Panoramalaan

03 december 2017: Plaatsing teller voertuigen met display in de Koning Albertlaan

1 augustus 2017: Start werken Panoramalaan

24 april - 7 mei 2017: Proefproject met slimme lichtenregeling op de Diestsesteenweg (N2) in Kessel-Lo voor vlotter busverkeer

https://wegenenverkeer.be/persberichten/proefproject-met-slimme-lichtenregeling-op-de-diestsesteenweg-n2-kessel-lo-voor

Van 24 april t.e.m. 7 mei test het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid) op de Diestsesteenweg (N2) in Kessel-Lo (Leuven) een aanpassing van de verkeerslichtenregeling die ervoor moet zorgen dat de bussen van De Lijn vlotter rijden tijdens de spitsuren. Wegen en Verkeer voert tijdens de proefperiode tellingen uit op de Diestsesteenweg en de aanpalende straten. Op basis van de resultaten zal het agentschap in samenspraak met de stad Leuven en De Lijn beslissen of de nieuwe regeling permanent ingevoerd wordt.

15/06/2017: Het voorstel om ANPR-camera's te plaatsen, heeft blijkbaar vele vaders. Ere wie eer toekomt: alleen Open Vld heeft dit punt op de agenda geplaatst.

https://regio-leuven.openvld.be/?type=nieuws&id=3&pageid=93085

De gemeenteraad keurde het Open Vld-voorstel om ANPR-camera's aan de politiezone te vragen, goed. De gemeente heeft het signaal goed begrepen: er moet eindelijk iets moet worden gedaan aan de inbraakgolf in Bierbeek.

26/01/2017: Bierbeekse gemeenteraad keurt de ontwerpplannen voor de herinrichting Panoramalaan-Koning Albertlaan goed, na een kort overleg met buurtbewoners uit verschillende straten.

17 september 2016: Eerste toetsing voor-ontwerp Panoramalaan

Aan: bewoners
Zoals jullie weten zijn wij met het bureau Technum bezig aan een ontwerp voor infrastructurele maatregelen in de Panoramalaan en Koning Albertlaan.
Het gaat niet over een volledige heraanleg, maar over een reeks kleinere ingrepen. En het betreft een voorontwerp waarover het college zich nog niet heeft uitgesproken.
We willen dit nu tussentijds toetsen aan enkele erg betrokken inwoners (wij weten dat er nog meer betrokken inwoners zijn).
Vandaar dat wij jullie uitnodigen nu zaterdag 17 september om 11.30u in het nieuwe gemeentehuis.

2016: Stad werkt aan betere bereikbaarheid van Researchpark Haasrode

http://www.leuvenactueel.be/stad-werkt-aan-betere-bereikbaarheid-van-researchpark-haasrode/

Het afgelopen jaar werkte de stad, samen met verschillende partners, aan een totaalaanpak voor een betere bereikbaarheid van de binnenstad en het Researchpark Haasrode en zijn bredere omgeving. Hierbij wordt uitgegaan van het STOP-principe waarbij volop wordt ingezet op een betere fietsbereikbaarheid. Het STOP-principe wordt gebruikt bij slimme inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

2016:Snelheidsremmers op sluiproute Korbeek-Lo

Bloembakken.

01/04/2015: Sluipverkeer in Korbeek-Lo

In de Panoramalaan en Kon.Albertlaan, maar ook in de Nieuwstraat en de Pimberg staat de leefbaarheid al jaren zwaar onder druk door het sluipverkeer, Bovenlokaal autoverkeer moet worden afgewikkeld vor de E$40 en E314 en via de basisverkeersaders Diestsesteenweg en Tiensesteenweg. Maar in de praktijk zoekt het verkeer zich een weg via gemeentelijke woonstraten,

20/09/2014: Lichten proefopstelling vernield

In de nacht van donderdag op vrijdag hebben vandalen de verkeerslichten van de proefopstelling tegen sluipverkeer in de Koning Albertlaan in de Korbeek=Lo vernield. Het is de zwaarste actie na een reeks van vandalenstreken tegen deze proefopstelling

Juni-september 2014: proefopstelling toeritdosering met verkeerslichten

Evenwel later afgeblazen na aanhoudende sabotage. Andere problemen van deze maatregel: filevorming, opwekken van agressiviteit bij chauffeurs met nog hogere snelheid als gevolg, probleem van handhaving, …
Andere ontradende maatregelen werden wel genomen: plaatsing van verschillende drempels, snelheidsindicatiebord, extra versmallingen, thermoplasten, … Ook werd contact genomen met Tomtom (doorgeven verbodsbepalingen zwaar verkeer voor aanpassing GPS-routes) en schreef de gemeente bedrijven van Tiensesteenweg en industrieterrein Haasrode aan over het doorgangsverbod vrachtwagens.

2013: gemeente doet verkeersenquête in Korbeek-Lo Noord

Het voorstel van het petitiecomité met ‘inzinkbare paal’ werd niet weerhouden (geen enkele Bierbeekse politieke partij was voorstander). Ook later alternatief voorstel met enkelrichting (KAL/Panoramalaan/Sterrenlaan) werd niet weerhouden.

14/10/2012 Verkiezingen gemeenteraad

Programma CD&V : http://youtu.be/aV-H2IcMkLg ; 3m20: sluipverkeer ontmoedigen

28/06/2012 GEMEENTELIJK RUIMTELIJK STRUCTUURPLAN BIERBEEK

http://www.bierbeek.be/168456.url

1.2.3 Infrastructuren

...

A. Autoverkeer

...

De woonwijk ten noorden van de Tiensesteenweg (Pimberg, Nieuwstraat, Panoramalaan, Koning Albertlaan,...) wordt het sterkst belast in dat verband (noordzuidverbinding Diestsesteenweg/Tiensesteenweg). Met verschillende ingrepen probeerde de gemeente dit reeds te corrigeren (zone 30, verkeersdrempels, smalle trajecten,... ).

...

2.3.4 De verkeers- en vervoersinfrastructuur

...

A. Uitgangspunten/doelstellingen van het gemeentelijk beleid

...

− een efficiënte aanpak van het zwaar belastende sluipverkeer vanaf Diestsesteenweg doorheen woonstraten naar Tiensesteenweg, en vandaar naar industrieterrein Haasrode en E40 (en omgekeerd);

...

B.1.3 Verbindingswegen (lokale wegen type I) tussen kernen transformeren tot lokale (fiets)veilige ontsluiters naar E40/Tiensesteenweg/Leuven

...

Bevekomsestraat en K. Albertlaan worden bewust hier niet geselecteerd omdat in beide gevallen doorgaand verkeer niet als wenselijk wordt beschouwd. Doorgaand verkeer is niet compatibel met het gewenste openruimtelandschap in de Bevekomsestraat (zie studie deelgebieden). Omwille van de grote sluipverkeersproblematiek tussen Tiensesteenweg en Diestsesteenweg werd ook de K. Albertlaan niet weerhouden : resultaten van bovengemeentelijk overleg worden afgewacht om er indien nodig effectief doorgaand verkeer onmogelijk te maken.

 

01/01/2012: Nieuwe maatregelen tegen sluipverkeer

...Ook vrachtwagens die -ondnks het verbodsbord- toch nog de steile en bochtige Panoramalan en Kon,Albertlaan gebruiken, gaan onverbiddelijk op de bon.

01/11/2011: Signalisatie verbod zwaar vervooer

01/11/2010: Nieuwe flexipalen in Kon. Albertlaan

...Er werden recent zgn. "flexipaaltjes" geplaatst, zodat automobilisten niet meer op het voetpad of firtspad naast de rijweg kunnen rijden.

...het overleg met buurgemeenten Leuven en Lubbeek over het proleem van het sluipverkeer op de as Kon.Albertlaan - Panoramalaan is opnieuw opgestart en heeft al enkele maatregelen opgeleverd...

(10-meter geweerd)

01/04/2010: Mobiliteitsplan van de Gemeente Bierbeek

...in oost-westrichting is er een verkeersnetwerk voor handen van bovenlokaal niveau (E40, N2 en N3) en er is ook een openbaarvervoer as tussen Leuven en Tienen (spoor, bus op N3) in oost-westrichting.

In noord-zuidrichting is er echter geen verkeersnetwerk van een hogere orde wat voor heel wat sluipverkeer zorgt door de woonwijken in de oostrand van Leuven. Voor Bierbeek is er een groot probleem van sluipverkeer tussen de N2 en de N3. De verkeersleefbaarheid in de wijk rond de Panoramalaan en Koning Albertlaan staat hierdoor zwaar onder druk.

15/10/2008: Proefopstellong Lubbeek geëvalueerd

Links afdraaiende bewegingen werden daar verboden, met als doel het sluipverkeer op de Panoramalaan en de Koning Albertlaan te redurecen. Het was één maatregel uit een breed pakket dat werd uitegwerkt om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid in de woonwijken tussen de Diestsesteen (N2) en de Tiensesteenweg (N3) te verbeteren,

Uiteindelijk werd beslist om de proefopstelling niet te bestendingen...

pletein de partners voor volgende maatregelen: opening statin Haasrode ... optimalisatie opembaar vervoer ... inwerkingstelling doseerlichten Diestsesteenweg ... verduurzaming woonwerk-verkeer Researchpark Haasrode...

13/06/2007: Bierbeek verstikt in het sluipverkeer (tav Agentschap Infrstructuur - Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant)

Groot was en blijft onze verbazing over de complexe onwil van de aanwezige beleidsverantwoordelijken om de onderzochte maatregelen zelfs maar te overwegen en te bespreken binnen hun bestuur.

11/06/2007: kennisgevingen schepencollege Biereek

De mobiliteitsambetenaar.stelt voor om nogmaals een brief naar de provincie en de buurgemeenten te schrijven. Met de brief van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant is er nu misschien meer bereidheid om hieromtrent samen te werken. ... Voor de proefopstellingen moet nagevraag worden bij de politie wat mogelijk is inzake plaatselijk verkeer en knippen Nieuwstraat en Pimberg. Voor dit laatste met er ook overleg zijn met de Lijn. Via de sneltoetse wullen de prioriteiten voor de evaluatie van het mobiliteitsplan bepaald worden.

2007: provinciaal onderzoek over de 'bovenlokale' problematiek met betrokken gemeentebesturen

Resulteerde in een reeks voorstellen maar niet in maatregelen uit vrees voor verplaatsing van sluipverkeer.

1991: zone 30 en herinrichting Panoramalaan (na tellingen, inspraakavond)

 

1989: Opdracht plan verkeersveiligheid Langzaam Verkeer

1988: Petitie voor snelheidsbeperking in wijk

1985: KAL 2000 wagens per dag (52% doorgaand verkeer)

1983: Verzet tegen doortrekken oostelijke ringweg (N25)

1982: Opening E314

https://nl.wikipedia.org/wiki/A2_(Belgi%C3%AB)

De A2 werd voor de eerste maal gepland in het autosnelwegenprogramma van 1960. Deze autosnelweg zou de provincie Limburg en het noordoosten van de provincie Brabant verbinden met Leuven en de Brusselse agglomeratie. In de buurt van Leuven zou de A2 dan aantakken op de E40 vanuit Luik. In het plan van 1960 gebeurde dit ten oosten van Leuven, maar al snel werd duidelijk dat het beter was om deze aantakking ten westen van Leuven te laten plaatsvinden, zodat het verkeer naar Brussel en Leuven gespreid kon worden.

https://www.wegenwiki.nl/E314_(Belgi%C3%AB)

Het deel tussen Leuven en Lummen verliep minder voorspoedig. De snelweg kwam voor het eerst in 1960 in de plannen voor, maar er was lange tijd onduidelijkheid over het tracé. De twee varianten lieten de E314 óf ten oosten van Leuven op de E40 aansluiten of direct op de R0 bij Zaventem. Latere plannen voorzagen een oost-westroute die niet naar Leuven of Brussel afboog, maar via Dendermonde naar Gent zou lopen. Men was vooral bang dat de E40 tussen Brussel en Leuven door de opening van de E314 overbelast zou worden. Uiteindelijk is toch een tracé gekozen dat ten westen van Leuven op de E40 zou aansluiten. De snelweg werd op 8 juli 1982 tussen Leuven en Lummen voor het verkeer opengesteld.

http://wegen-routes.be/doss/A2n.html

https://en.wikipedia.org/wiki/European_route_E314

1981: Voorstel gemeente verbreding KAL met 1m

1980: Oprichting buurtcomité na ongevallen

 

1978: KAL 1000 wagens per dag +plaatsing borden plaatselijk verkeer

1977: Fusie Leuven: aanhechting van Heverlee, Kessel-Lo, Wilsele, het gehucht Wijgmaal van Herent en gebiedsdelen van Korbeek-Lo en Haasrode

1976: Fusie Bierbeek: aanhechting Korbeek-Lo (gedeeltelijk), Lovenjoel en Opvelp.

1972: Opening E40 tot Brussel

https://www.wegenwiki.nl/E40_(Belgi%C3%AB)
http://wegen-routes.be/doss/A3n.html

197x Ontwikkeling Haasrode industriepark

https://www.interleuven.be/researchpark-haasrode-leuven.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Haasrode_Research-Park

1971: Aanleg verkaveling Sint-Martinusbeg

 

Ontstaan N2 (Diestsesteenweg)

https://nl.wikipedia.org/wiki/N2_(Belgi%C3%AB)

https://www.wegenwiki.nl/N2_(Belgi%C3%AB)

Ontstaan N3 (Tiensesteenweg)

https://nl.wikipedia.org/wiki/N3_(Belgi%C3%AB)

https://www.wegenwiki.nl/N3_(Belgi%C3%AB)

Ontstaan N25 (Expresweg)

https://nl.wikipedia.org/wiki/N25_(Belgi%C3%AB)

https://www.wegenwiki.nl/N25_(Belgi%C3%AB)

Ontstaan R23 (ring rond Leuven)

https://nl.wikipedia.org/wiki/R23_(Belgi%C3%AB)

https://www.wegenwiki.nl/R23_(Belgi%C3%AB)